Monkey’s en groene rotsen in Railay, Zuid Thailand

8 augustus 2018 - Railay Beach, Thailand

Twee dagen, vier apen, een binnenlandse vlucht, een soort brommer met zijspan, een spannend longtailtochtje en circa 200 foto’s verder! We zijn in Krabi! Railay Beach om precies te zijn. Inmiddels weer wat meer gewend aan de Thaise cultuur, gebruiken en de vriendelijke bevolking. Restaurants zijn meer een open keuken met bankjes, stoelen en tafels onder een (tent)overkapping en zie je overal langs de weg. Ook de tuk tuks rijden als winkels met verschillend waar rond. Het straatbeeld in Thailand is veel kleurrijker dan in Nederland. En de vele tempels voorzien van bladgoud, staan er vrolijk en tot in de puntjes verzorgd bij in contrast met de sloppenwijken die je ook meer dan voldoende ziet. Zelfs de lantaarnpalen zijn veelal kleurrijk versierd. In het verkeer zie je vooral racende scooters, motors, open vans.... Kinderen hangen achterin in open wagens of zitten voorop de motor.

Na onze vlucht van Bangkok naar Krabi werden we ontvangen in een grote van. Het regende, heel hard zoals dat hoort bij een echte tropische bui. Van de van in een open zijspan van een brommer en bij de pier stapten we over op een longtail boot. Railay is alleen via het water bereikbaar, vanwege de enorme rotsen op deze kaap/dit schiereiland. Door de regen en wind klapte de longtail voor het gevoel van onze kinderen net iets te hard op en neer😉. Wij vonden het echter fantastisch! Wat een plaatje.... De steile met groen begroeide rotsen staan zo mooi te pronken in de Andaman zee.

Op onze kamer lag een kaart met de waarschuwing ramen en deuren dicht te houden en goed op je spullen te letten vanwege ‘monkeys’. Nog geen dag later horen we wat gasten opschrikken.... : een aapje die een hotelkamer in wil. Onze zoon - een soort kleine Freek in ‘t Wild - grijpt de camera en wil en zou het aapje zien. Dan komt hij onze kant op, springt van een balkon op een boom en is duidelijk op zoek naar iets. De aap gaat op een koord zitten en slingert richting zijn target; de spullen op de zwembadstoel naast ons. Het wordt spannend en er komen nog 3 aapjes in beeld. En ja, 1 aap heeft een klein flesje - met medicijnen te pakken zoals later blijkt als hij het flesje uit de boom kapot laat vallen omdat hij het niet open krijgt. Gelukkig komt de security eraan en stuurt ze met een stok weg. Voordat ze verdwijnen nemen ze nog even snel slok zwembadwater. Onze zoon geniet terwijl hij in het zwembad zit met twee apen op de rand. Mijn dochter en ik denken daar anders over, leuk maar toch iets te agressief...