The River Kwai Bridge is indrukwekkend

6 augustus 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Daar gaan we dan, in een taxi, euh nou ja open bestelbusje of hoe noem je dat? Het is in ieder geval ‘funny & colourful’. We komen aan bij een soort markt rondom het spoor. Toerisme straalt er vanaf en toch is het enorm indrukwekkend om te zien. Iedereen loopt over het spoor dat over de River Kwai gaat. Machinisten fluiten hard, iedereen moet van het spoor af, achter de rode lijn! Een trein passeert, fotocamera’s flitsen. Daarna mag iedereen het spoor weer op. Ik heb nog nooit zoveel selfies gemaakt zien worden. We lopen over het eerste spoordeel over de rivier. Ook wij kunnen het niet laten om de gekste foto’s te maken. Even zitten, liggen, selfie, thumbs up.... Toch bizar, wij genieten van de ‘mooie’ indrukwekkende brug en rivier, terwijl zoveel mensen hier pijn hebben geleden en met veel verdriet mensen hebben verloren. Het tweede deel van de brug net over rivier is nog indrukwekkender. De kinderen haken hier af. Wij lopen daarom om de beurt heen en weer. Aan weerszijden geen railing meer. Balancerend over dat laatste stukje, beeld ik me in hoe dit vroeger......

We drinken wat en lopen langs de kraampjes. Tuurlijk willen de kinderen wat souvenirs uitzoeken. Het kost allemaal niet zo veel, toch ‘hoor’ je dan te onderhandelen. Dat voelt dubbel, ongemakkelijk... Wij moeten duidelijk nog even oefenen en realiseren ons hoe rijk we zijn in Nederland